Printvriendelijke versie
van dit hoofdstuk

1. Werking van de Interregionale Verpakkingscommissie (IVC)

1.1. Missie van de IVC

De IVC heeft onder andere volgende taken:

Controleren of bedrijven (verpakkingsverantwoordelijken) en erkende organismen hun informatie- en terugnameplicht naleven.

Controleren hoe de verpakkingsverantwoordelijken en erkende organismen hun wettelijke percentages van recyclage en nuttige toepassing halen.

Preventieplannen van bedrijven (verpakkingsverantwoordelijken) goedkeuren of weigeren.

Erkenning verlenen of weigeren aan de organismen die instaan voor de promotie, coördinatie en financiering van de selectieve inzameling, recyclage en nuttige toepassing van verpakkingsafval.

De Gewestregeringen ondersteunen en adviseren. Dat kan bijvoorbeeld door overlegfora te creëren, logistieke ondersteuning te bieden of wetswijzigingen voor te stellen.

Studies en onderzoeken voeren of laten uitvoeren naar het beheer en de preventie van verpakkingsafval.

Behandelen van kennisgevingen met het oog op de goedkeuring van geplande overbrengingen van afvalstoffen die niet uit België afkomstig zijn en er ook niet zullen verwerkt worden. Ook het verwerken van de afzonderlijke transportmeldingen van overbrengingen die gekoppeld zijn aan een goedgekeurde kennisgeving.

1.2. Samenstelling van de IVC

De samenstelling van het beslissingsorgaan in 2023:

VLAAMS GEWEST

Ann De Boeck

Nick Vliegen

Anneleen De Wachter (Voorzitster t.e.m. 4/3/2023)

Luc Goeteyn

Roeland Bracke

Christof Delatter

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST

Marion Courtois

Céline Schaar (Voorzitster v.a. 5/3/2023)

Stéphanie Uny

Valérie Verbrugge

Stéphanie Thomaes

Milan Jousten

WAALS GEWEST

Lara Hotyat

Vincent Brahy

Martine Gillet

Guillaume Lepère

Marie-Hélène Lahaye

Jean-Yves Mercier

Het organogram van het Permanent Secretariaat in 2023:

Aan het einde van 2023 telde het Permanent Secretariaat 16 medewerkers.

1.3. Het Interregionaal Platform Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (IPUP) en het Samenwerkingsakkoord UPV/zwerfvuil

De IVC vervult de rol van secretariaat voor het Interregionaal Platform Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid dat in 2009 werd opgericht. De bedoeling was om een gemeenschappelijke visie te ontwikkelen op de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV).

In de schoot van het IPUP wordt hard gewerkt aan een nieuw Samenwerkingsakkoord UPV en zwerfvuil. Enerzijds ambieert dit Samenwerkingsakkoord de realisatie van een interregionaal kader voor de aanpak van andere stromen dan verpakkingsafval, waarvoor een Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) geldt, anderzijds plant het de kosten voor zwerfvuil ten laste te leggen aan de veroorzakers van die afvalstromen.

In dit nieuwe Samenwerkingsakkoord zal het IPUP in de IVC opgenomen worden en zal zo de nieuwe “Interregionale Commissie voor de UPV” ontstaan met twee afdelingen: enerzijds het “Beslissingsorgaan Verpakkingen” en anderzijds het “Beslissingsorgaan UPV”.

Parallel met het finaliseren van het Samenwerkingsakkoord werd ook al begonnen met de voorbereiding van de uitvoerende samenwerkingsakkoorden die nodig zijn voor de implementatie van het deel UPV van dat Samenwerkingsakkoord. De Gewesten hebben gesprekken gevoerd over de volgende geïdentificeerde stromen: AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur), matrassen, gebruikte oliën en textiel.

1.4. Begroting 2023 van de IVC

De effectieve uitgaven en inkomsten van de IVC in 2023: